
 
 
 

Analysis of G8 Media Coverage  
at the 2010 G20 Seoul Summit 
Media Analysis Unit, G8 Research Group 

at the Trinity College, Munk School of Global Affairs, University of Toronto 
February 2011 

The G8 Research Group is based at Trinity College, Munk School of Global Affairs, University 
of Toronto. It is an international network of scholars, professionals and students interested in the 
activities of the Group of Eight (G8). Its mission is to serve as leading source of independent 
research and analysis on the G8, its member states and related institutions in the world. 



G8 Research Group’s Analysis of G8 Media Coverage at the 2010 G20 Seoul Summit, ©2011 
Page 2 

This report was prepared by the G8 Research Group’s Media Analysis Unit, 2011. 
 

Unit Director 
Samya Kullab 

 
Lead Analysts 
David S. Rudin 
Patricia Sarnicki 
Brittany Trumper 

Janeske Botes 
 

Media Analysts 
Fareedah Abdulqadir 
Mikhail Iakouchev 

Natasia Kalajdziovski 
Jason Li 

Jean-Claude Mugisha 
Isabella Price 

Dylan C. Robertson 
Takuma Yoshida 

Khilola Zakhidova 



G8 Research Group’s Analysis of G8 Media Coverage at the 2010 G20 Seoul Summit, ©2011 
Page 3 

Contents 
Introduction ...................................................................................................................................... 4 
France ............................................................................................................................................... 5 
Italy .................................................................................................................................................. 7 
United States .................................................................................................................................... 9 
United Kingdom ............................................................................................................................. 12 
Canada ............................................................................................................................................ 14 
Japan ............................................................................................................................................... 18 
Russia ............................................................................................................................................. 20 
Germany ......................................................................................................................................... 22 
 



G8 Research Group’s Analysis of G8 Media Coverage at the 2010 G20 Seoul Summit, ©2011 
Page 4 

Introduction 
This report summarizes the nature of media coverage of G8 members during the 2010 Seoul 
Summit on November 11-12, 2011, in Korea. In total, content analysis was performed on the top 
circulating newspapers of each G8 member. The results are not surprising from the outset: The 
world economy surfaces as the most prominent issue comprehensively. With this predictable 
result in mind, the Media Unit conducted a deeper analysis of the combined dataset by taking into 
consideration the ideological slant through which each media outlet presents its information. 
Granting this particular perspective of analysis, patterns in news-gathering practices, with respect 
to sourcing for instance, appeared uniformly across the board. It seems government 
representatives are considered the most reliable sources, and in many cases the exclusive source 
that journalists turn to for facts. The United States and China are the countries most commonly 
referred to in news reports, in some cases exemplifying the G20 itself. The concentration of 
coverage also differs across member states, with alarming paucity in Russia, to overwhelming 
profusion in United Kingdom. 
 
Beginning on October 1, 2010, the G8 Media Unit commenced to build a dataset of mainstream 
newspaper reports on the G20. Newspapers were selected based on circulation, coverage of 
international affairs and ideological stance. Articles were collected one month prior to the G20 
Summit to the last day of the event itself. Articles themselves were collected through the 
monitoring of newspaper websites and Boolean searches of the database Factiva. 
 
This report aims to outline, in simple terms, what is the case with coverage of the G20 Summit in 
Seoul. In effect, this research lays the necessary groundwork to probe questions in the vein of 
why it is certain frames of coverage are adopted over others by journalists and editors; the 
limitations of such coverage; and the aspects of the summit issues that remain under-covered, if 
appearing at all. Presently, these particular questions are beyond the scope of this research 
endeavour. 



G8 Research Group’s Analysis of G8 Media Coverage at the 2010 G20 Seoul Summit, ©2011 
Page 5 

France 
Analyst: Jean-Claude Mugisha 
Lead Analyst: David. S. Rudin 

Newspapers and Political Orientation 
The study of France’s coverage of the G20 has focused on the three primary national dailies: Le 
Monde, Le Figaro and Liberation. Based on data from 2009, Le Figaro’s daily circulation of 
331,022 was the highest of the newspapers studied, closely followed by Le Monde (323,039). 
However, as France’s paper of record, Le Monde’s foreign circulation was seven times greater 
than Le Figaro. Liberation had the lowest circulation rate of the three with only 117,547 
newspapers per day. It should be noted that national newspapers are not the most read news 
sources. France-Ouest — a regional daily — has the highest circulation of any daily newspaper. 
On the political spectrum, Le Figaro is the furthest to the right of the three newspapers studied. 
Le Monde is centrist, if not slightly to the left of centre, and Liberation is clearly to the left of 
centre. 
 
Overall, G20 received the most coverage in Le Figaro; 45.9% of the French articles on the G20 
summit were published in Le Figaro. In absolute terms, this amounts to 61 articles whereas 40 
articles were published in Liberation and 32 were published in Le Monde. 

Prominent Agenda Issues 
The world economy was the central focus of every newspaper’s coverage of the G20 summit. 
However, as one moves left across the political spectrum, the focus on the world economy 
lessened in French newspapers. Specifically, Le Figaro focused on the economy in 83.6% of its 
articles, Le Monde did so 68.8% of the time and Liberation only focused on the economy in 
52.5% of its articles. The corollary of that phenomenon is that Liberation was the only newspaper 
to publish an article addressing food security and Le Figaro was the only newspaper not to 
publish an article about climate change. In all of these non-economic issues, however, the sample 
size is exceedingly small; no newspaper published multiple articles on either climate change or 
food security. These few articles cannot distract from the basic reality that the economy was the 
single most important issue. As a matter of fact, most agenda issues surveyed such as African 
development, regional security, non-proliferation, terrorism and intellectual property were 
completely disregarded. 
 
Much of the French coverage of the Seoul Summit looked ahead towards the French presidency 
of the G20, which begins in January 2011. This reality is by no means mutually exclusive with 
the centrality of the world economy in French coverage of the G20. Indeed, all three newspapers 
frequently analyzed how President Sarkozy might reform the world economy. As a result, French 
newspapers rarely focused on the Seoul Summit in isolation, but rather as an indication of the 
challenges that will come in 2011. 
 
The focus on the economy translated into a relatively narrow number of states receiving attention 
in French coverage of the G20. France is the focus of the most (50) articles, while China is the 
focus of 48 articles and the United States are the focus of 37. Frequently, all three states were 
mentioned in the same article. At the same time, half of the G20 nations were not the focus of a 
single article. There is a significant north-south disparity insofar as Brazil is the only country in 
the southern hemisphere to be the focus of an article. The most notable exclusions from the 
northern hemisphere are India, the United Kingdom, Canada and Italy. Effectively, French 
newspapers have recognized the shift from the G8 to G20 by stressing the importance of China. 



G8 Research Group’s Analysis of G8 Media Coverage at the 2010 G20 Seoul Summit, ©2011 
Page 6 

However, one does not get the sense that there are 20 equal states in the G20 from French 
coverage. Rather, the G20 appears primarily as an arena for the United States and China to 
address economic differences. 

Sourcing Trends 
Government representatives were the sources most frequently cited in all three newspapers. As 
with the focus on agenda issues, a political split was observed. Whereas Le Monde (67.7% of all 
sources) and Le Figaro (65.5%) used government representatives in a relatively similar fashion, 
only 43.2% of Liberation sources were in government. Moreover, Liberation cited academics and 
NGOs more frequently than the other two newspapers. Given that only 2 articles were written in 
France about protests, the fact that police spokespeople were never cited is not entirely surprising. 
 
The selection of sources represents the confluence of domestic and international issues in French 
coverage of the G20. Although he does not fit neatly into any of the specific categories coded, 
Dominique Strauss-Kahn — the director of the IMF — was frequently cited. On the one hand, the 
IMF has played an important role in the world economy in the last few years. Thus, Strauss-Kahn 
is directly relevant to the G20. However, Strauss-Kahn also appears to receive special attention 
from the French media because of his role in domestic politics. Due to the widespread speculation 
that he may run for the leadership of the Parti Socialiste ahead of the next presidential election in 
2012, he also receives a fair amount of attention as a political rival of President Sarkozy. In all 
likelihood, the frequent citations of Strauss-Kahn in French newspapers are due to a confluence 
of these domestic and international factors. 



G8 Research Group’s Analysis of G8 Media Coverage at the 2010 G20 Seoul Summit, ©2011 
Page 7 

Italy 
Analyst: Dylan C. Robertson 
Lead Analyst: Samya Kullab 

General Findings 
Coverage of the 2010 G20 summit by the Italian press was rather unremarkable. Most news 
reports were balanced, and most commentaries were negative. The vast majority of content from 
all three papers focused on disputes between the US and China over currency rates. 
 
Events covered in the articles included the summit itself as well as the pre-summit meeting of 
finance ministers. There was little reporting on the G20 between these two events, with the 
exception of the US federal reserve’s $600 billion quantitative easing package (criticized by both 
EU sources and newspaper columnists alike). 
 
Scores of articles were not coded as they only mentioned the G20 in passing. The majority of 
these surrounded a domestic political crisis that took place during the summit in which opposition 
members once again tried to remove Prime Minister Silvio Berlusconi from office. 

Newspapers and Political Orientation 
Corriere della Serra had the most G20 coverage, followed closely by La Repubblica. Both papers 
had a mix of news reporting and editorial content. Corriere della Serra, the nation’s largest paper 
with presumably the most resources, published briefs as the summit progressed. 
 
La Stampa, an intellectual paper known for its analysis, featured more opinion than reporting. All 
three papers had predominantly balanced reporting of the G20, and almost all opinion pieces took 
a slightly negative view of the summit. 
 
It should be clarified that as with most European press, each Italian newspaper carries some bias 
in its reporting. However, differences among how the three papers reported on the summit were 
not substantial. 

Country Prevalence 
By far, the two most mentioned countries were the US and China, with most articles focusing on 
relations between the two. Some articles focused on Italy and the European Union within the 
G20, but both were portrayed as playing a less important role in the summit. 
 
Germany’s interests in the currency war were also discussed, often linked to the ongoing EU 
sovereign debt crisis. European interest in the Tobin tax was mentioned in passing, with one 
paper suggesting it would only be discussed at the next summit held in France. 

Prominent Agenda Issues 
With one exception, each article focused on the world economy. With few exceptions, each 
article focused on a looming “currency war” (expressed as guerra delle valute, guerra delle 
monete and guerra monetaria). 
 
One article made reference to Asia-Pacific regional security, but linked it to the US-China 
currency feud. Although the Italian press could be criticized for reporting solely on economic 
issues, it appears that no other business was discussed in detail at the summit, nor leading up to it. 
 



G8 Research Group’s Analysis of G8 Media Coverage at the 2010 G20 Seoul Summit, ©2011 
Page 8 

Two news articles covered Italian president Giorgio Napolitano’s response to calls for summit 
leaders to discuss Liu Xiaobo, which he qualified as extravagant. Only one article referenced non-
agenda events of the G20: passing references to large protests outside the summit site. 

Sourcing Trends 
Of all articles coded, only one article contained a quote from a non-governmental source. Most 
articles sourced government representatives, with a particular emphasis on the American 
government. 
 
US treasury secretary Tim Geithner was by far the most quoted source, followed by FSB chair 
Mario Draghi, who is also the governor of the Bank of Italy. Other prominent sources included 
American and Chinese heads of state and financial ministers. IMF director Dominique Strauss-
Kahn was featured in two papers when he urged the G20 to respond to currency battles. 
 
Commentaries often used no sources; those who did relied on government officials. 
 
Italian media coverage of the G20 summit was similar to the summit itself: tame. Just as no solid 
solutions were agreed upon at the summit, no radical viewpoints were printed in editorials. Issues 
covered were identical to issues discussed at the summit, with almost all articles focusing on the 
so-called currency war. 



G8 Research Group’s Analysis of G8 Media Coverage at the 2010 G20 Seoul Summit, ©2011 
Page 9 

United States 
Analyst: Jason Li 
Lead Analyst: Patricia Sarnicki 

General Findings 
American news media is known to be one of the most dynamic media systems in the world. 
Within the United States, freedom of the press is codified in the First Amendment of the Bill of 
Rights, allowing journalists to pursue their craft more aggressively and creatively than their 
counterparts in other countries. Additionally, the news media in America is almost entirely 
privately-owned and corporations compete with one another to provide the most comprehensive 
coverage of current affairs. For most of the twentieth century, a driving profit motive and intense 
competition between companies have increased both the quality and quantity of news products 
offered to consumers. News has also been differentiated and packaged differently, according to 
specific audiences, creating target groups for advertisers.1 Over time, this has led to domination 
of the news market by a few giant news enterprises. 
 
For this report, the print version of three privately owned publications, the New York Times 
(NYT), the Washington Post (WP) and the Wall Street Journal (WSJ), were chosen for their large 
circulation numbers and their ability to influence the news agenda in America. In total, 170 
articles were coded for the research (69 appearing in NYT; 69 appearing is WSJ; 32 appearing in 
WP). Political leanings are manifest in journalists’ choice of words, and if there is a coherent and 
consistent trend displayed in the majority of a publication’s articles over time, a political bias 
might be discerned. Ascertaining bias, however, is not within the research scope, and there was 
no obvious sense in the research process that the three publications displayed prejudice in their 
coverage of the G20. 

Newspapers and Political Orientation 
While NYT and the WP are considered more ‘liberal’2, they are occasionally accused of being too 
conservative. Both publications view themselves as adhering to journalistic ethics. While Rupert 
Murdoch’s takeover of the Wall Street Journal has led to fears that the paper will swing to the 
right of the political spectrum, this was not obvious in its G20 coverage. There was certainly none 
of the vitriol that has come to characterize News Corp’s other media outlets, such as Fox News. 
 
It is evident that the internet is the 21st-century battleground for these news corporations. While 
WSJ.com was the lone news outlet to charge for content, the NYTimes.com will start charging 
consumers beginning January 2011. WashingtonPost.com is closely monitoring the success of the 
payment models as well.3 Much of the print content can be found online, although it is not 
uncommon for online articles to be updated in real-time as new information becomes available. 
 

                                                        
1 Poitras, Marc, and Daniel Sutter. “Advertiser Pressure and Control of the News: The Decline of 
Muckraking Revisited.” Journal of Economic Behavior & Organization 72. 3 (2009): 944-58. 
2 Tan, Yue and Weaver, David H. ‘Media Bias, Public Opinion, and Policy Liberalism from 1956 to 2004: 
A Second-Level Agenda-Setting Study’, Mass Communication and Society, 13. 4 (2010): 412-434. 
3 AFP. “Washington Post watching online pay experiments.” Google News. 6 Dec. 2010. 
<http://www.google.com/hostednews/afp/article/ALeqM5j8VXxXDPyeKdFbTcNoXgRLurUtg>. 



G8 Research Group’s Analysis of G8 Media Coverage at the 2010 G20 Seoul Summit, ©2011 
Page 10 

The circulation figures come from the Audit Bureau of Circulations, widely recognized as the 
leading authority regarding publication circulation in America.4 The statistics are accurate for six 
months ending September 30, 2010. NYT is owned by The New York Times Company and has a 
Monday to Friday paid circulation of 876,638. WP is owned by The Washington Post Company 
and has a Monday to Friday paid circulation of 545,345. WSJ is owned by News Corporation and 
has the largest Monday to Friday paid circulation of 2,061,142. Saturday circulation numbers are 
as follow: NYT 916,865; WP 516,067. Sunday circulation numbers: NYT 1,352,358; WP — 
764,666. WSJ has a weekend edition instead of separate Saturday and Sunday editions and its 
circulation number is 1,839,029. 
 

Country Prevalence 
Not all countries were given equal coverage by the American media regarding the G20 Summit. 
Our research finds that the US, which was prominently mentioned in 65.2% of the articles, and 
China (54.9%) is portrayed by the American media as the main contenders of the G20 Summit. 
Korea, the host of the G20 Summit 2010, comes in third at 25%. 

Sourcing Trends 
Sources were used for the vast majority of articles across all three publications. Most articles used 
government representatives as their primary source; sometimes different officials from different 
departments and countries within a single article. 79% of WP articles used government sources. 
Academics were also sought for their views of the G20 events in 50.9% of the articles overall. 
Specifically, this figure was 55.2% for the NYT, 48.3% for the WP, and 47.7% of WSJ. The 
academics, mainly economists, come not only from educational institutions but private 
institutions as well, like multi-national investment banks. NGOs on the other hand, including but 

                                                        
4 Audit Bureau of Circulations. “US Newspaper Search Results.” Audit Bureau of Circulations. 30 Sep. 
2010. Dec 15, 2010. <http://abcas3.accessabc.com/ecirc/newstitlesearchus.asp>. 



G8 Research Group’s Analysis of G8 Media Coverage at the 2010 G20 Seoul Summit, ©2011 
Page 11 

not limited to the IMF and the World Bank, provided information for 39.1% of the articles 
overall. The figure was 38.8% for the NYT, 24.1% for the WP, 46.2% for the WSJ. 

Prominent Agenda Issues 
World economy was the issue that dominated 2010 G20 coverage. Overwhelmingly prominent in 
87.7% of the articles overall, with the NYT (82.5%), WP (84.4%), and WSJ (94.1%) giving it 
extensive coverage. While world economy could be broken down into further subsets like 
exchange rate revaluation and free trade pacts, it was beyond the scope of our research to include 
such subsets. After world economy, the next most prominent issue was regional security (7.4%). 
It was covered in 9.5% of NYT articles, and 9.4% of WP articles. WSJ, being a financial 
newspaper, gave it even less coverage at 4.4%. Furthermore, non-proliferation issues were 
featured in 3.7% of the articles. While they are not featured at all in WSJ, 4.8% of NYT articles 
and 9.4% WP featured them prominently. Interestingly, 7.4% of the articles overall did not 
feature any issues prominently. This figure is highest for WP at 12.5%, and 9.5% for the NYT, 
and 2.9% for the WSJ, respectively. 



G8 Research Group’s Analysis of G8 Media Coverage at the 2010 G20 Seoul Summit, ©2011 
Page 12 

United Kingdom 
Analyst: Fareedah Abdulqadir 
Lead Analyst: Patricia Sarnicki 

General Findings 
The news media of the United Kingdom has both a well-developed public and private sector. 
Private corporations largely make up press publications and as such, are an important factor in the 
focus of this research. The aim of this report is to lay out the United Kingdom’s media coverage 
of the 2010 G20 Summit in Seoul, South Korea. 
 
According to our data, coverage in the United Kingdom was dominated by the topic of the world 
economy. This level of coverage was in line with the main topic of the Summit: reform of the 
world economy, in particular, world financial markets. The majority of media articles mentioned 
a government representative as their primary source for consideration of these issues. The result, 
however, was that non state-centric NGOs seemed to be missing from the process. Furthermore, 
China and the United States were the countries mentioned most often in media reports. 

Newspapers and Political Orientation 
Data was collected from three of the UK’s largest papers: The Daily Telegraph, The Guardian 
and the Financial Times. Of the three, the Financial Times had the most extensive coverage of the 
Summit, while the Telegraph, the very least. 

Prominent Agenda Issues 
The major topic of coverage was the world economy; 91% of all of the articles collected were 
pertaining to this issue. Second came African development, mentioned in a mere 1.6% of all of 
the articles. The overwhelming coverage of the global economy is most likely the result of 
continued fears about the instability of worldwide financial markets and the global economy. 



G8 Research Group’s Analysis of G8 Media Coverage at the 2010 G20 Seoul Summit, ©2011 
Page 13 

Since the beginning of the current financial crisis in 2008, world leaders have continually sought 
to create solutions at gatherings such as the G8/G20. Additionally, the recent fears of currency 
wars coming to fruition between the United States and China have focused the Summit, as well as 
media coverage, on economic issues. While a reform of development approaches by the 
international community was also on the agenda, development, specifically African development, 
was only mentioned in less than two percent of the articles coded. 

Sourcing Trends 
Perhaps resulting from the state-centric topic of the world economy, data shows that in all of the 
articles collected, 87% of sources were government representatives. The second most cited 
groups were NGOs. Academics were cited the least often. 

Country Prevalence 
In all of the articles collected, the United States and China were mentioned the most at 56% and 
50%, respectively. Given their importance in the global economy, it is likely that their 
involvement in economic reform would be the most noteworthy and therefore, newsworthy. 



G8 Research Group’s Analysis of G8 Media Coverage at the 2010 G20 Seoul Summit, ©2011 
Page 14 

Canada 
Analyst: Natasia Kalajdziovski 
Lead Analyst: David S. Rudin 

General Findings 
The Globe and Mail, The Toronto Star, and the National Post all presented the majority of their 
G20 coverage through the agenda issue of the world economy to provide information that 
surpassed regional disparity and interest. The ideological leanings of the papers themselves did 
have some impact on coverage; in particular regarding what other information was presented 
alongside or within G20 articles. The atmosphere of Canadian print media surrounding G20 
coverage is, in this sense, pragmatic in its nature, as national viability is contingent upon 
sustained readership levels. 

Newspapers and Political Orientation 
According to the Canadian Newspaper Association’s 2009 Circulation Data Report, the National 
Post, The Toronto Star, and The Globe and Mail were in the top five paid English-language 
newspapers in terms of national circulation numbers, with The Toronto Sun and Vancouver Sun 
being the other two rounding out the top five. In 2009, The Toronto Star’s weekly circulation 
levels were at 2 199 214 — the highest in Canada — with The Globe and Mail’s and National 
Post’s weekly circulation figures at 1 891 629 and 939 874 respectively.5 There is, of course, 
something very telling is this assessment which must be considered: the top five pay papers in 
English-Canada — save The Vancouver Sun — are all concentrated in Ontario, if not 
predominantly Toronto. Moreover, as Paul Nesbitt-Larking attests, Canada has the highest 
concentration of corporate ownership of print media outlets out of all capitalist countries6, with 
ownership of the Star, Globe, and Post belonging to Torstar, CTV Globemedia Inc and CanWest 
Mediaworks Publications respectively. 
 
Of the Post, Star, and Globe, world economy presented itself as the most topical issue in 72.6% 
of articles covered in that timeframe. However, this number is not entirely reflective of each 
respective paper’s own informational slants. Nesbitt-Larking argues that newspapers were 
formally more ideologically oriented; having said that, each paper still does possess some form of 
ideological slant through which their information is presented7. The Post for example, a paper 
accepted to be more right-wing in its ideology and more business-oriented of the three papers — 
particularly in its large Financial Post section — saw world economy as the prevalent agenda 
issue in 94.1% of its G20 coverage articles. The Globe, considered the centralist of the three 
papers with ‘Red-Tory’ leanings, presented 73.3% of its G20 articles through the world economy 
lens. Being the most left-leaning of the three, the Star only demonstrated world economy as the 
most prevalent agenda issue in 55.6% of its G20 article coverage. 
 
But, to highlight ideological leanings as the only dictator of G20 coverage is not wholly accurate. 
There is, of course, concern over the nature of ownership in Canadian media, which suggests that 
the current trend of ownership concentration and corporate convergence denotes minimized 
variety in opinions.8 For example, the six largest of these print media corporations are: CanWest 
                                                        
5 Canadian Newspaper Association. 2009 Circulation Data Report. 15 April 2009.  
6 Nesbitt-Larking, Paul. Politics, Society and the Media: Canadian Perspectives. Peterborough, ON: 
Broadview Press, Ltd., 2001 
7 Nesbitt-Larking, Paul. Politics, Society and the Media: Canadian Perspectives. Peterborough, ON: 
Broadview Press, Ltd., 2001, pg 113 
8 Dyck, Rand. Canadian Politics: Critical Approaches. Toronto: Nelson Education Ltd., 2010  



G8 Research Group’s Analysis of G8 Media Coverage at the 2010 G20 Seoul Summit, ©2011 
Page 15 

Mediaworks Publications, Quebecor/Sun Media/Osprey Media, Transcontinental Inc., Glacier 
Ventures, Power Corp. Canada and Torstar. According to the CNA’s 2009 Circulation Data 
Report, these companies produce the majority of Canadian pay papers; of the 96 total pay papers, 
these six companies are accountable for producing 79. It is through the lens of ownership where 
corporate solvency, ideology and circulation levels can be seen in a symbiotic relationship. While 
print media today may not have as clear-cut definite ideological leanings as in the past, basic 
capitalist ideology dictates that an industry run mainly by corporate enterprises will print that 
which helps elevate circulation numbers. 

Prominent Agenda Issues 
While the world economy represents a lens through which Canadian print media has chosen to 
portray agenda issues for the G20, the way in which that general theme is disseminated of course 
differs from paper to paper. This is particularly relevant to the sources used, what countries are 
highlighted as significant G20 members, as well as other agenda issues deemed relevant by each 
paper. The National Post, of all papers researched, presented the greatest analysis and focus upon 
the world economy as a G20 agenda issue: 94.1% of articles cited this agenda issue, only 2.9% 
cited outreach and expansion, and 5.9% dealt with no agenda issue whatsoever. Only one Post 
G20 article dealt with the issue of security and protests with respect to the Summit, which related 
to the June 2010 summits held in Ontario; this is the lowest number of all three papers, with the 
Star citing the highest number with 31.9%. The Post’s focus on economic issues both affords it 
the opportunity to reach a wider audience while simultaneously working in accordance with the 
paper’s moderately right-wing, pro-business leanings. 
 



G8 Research Group’s Analysis of G8 Media Coverage at the 2010 G20 Seoul Summit, ©2011 
Page 16 

While its coverage was not quite as homogenous as that of the Post, The Globe and Mail also 
placed a strong focus on the world economy as an important G20 agenda issue, with 73.3% 
coverage. This was followed by 2.2% coverage of climate change, whereas 24.4% of articles 
presented had no dominant agenda issue at all. However, a significant difference between Post 
and Mail coverage can be seen within articles dealing with the topic of protests and summit 
security. As mentioned previously, the Post only provided one such article relating to the G20, 
whereas 13.3% of G20-coverage Globe articles fell under this frame. This 13.3% was again 
predominantly representative of the June 2010 summits held in Canada. Although not nearly as 
dominant as the Star’s reporting of issues pertaining to security/protests, it is still significant to 
note the Globe’s inclusion of these articles for two key reasons: its impact on trusted sources, and 
its correlation to its ideological leanings. 
 
As mentioned previously, only 55.6% of Star articles relating to the G20 fit under the agenda 
issue of world economy; rather, 31.9% of articles related to issues of security and protests. 
Moreover, world economy was, in fact, the only agenda issue covered by the Star at all. 

Sourcing Trends 
In the Post, the inclination to focus on the world economy saw the highest source trust with 
government representatives, used in 62.1% of articles, and NGOs in 41.4%. Academics were used 
in 10.3% or articles, with the same percentage reflective of non-sourced articles. The highly 
concentrated sourcing of government representatives and NGOs, particularly US Treasury 
Secretary Timothy Geithner and the International Monetary Fund respectively, is again reflective 
of the Post’s inclination to run and source G20 articles related to the world economy. 
 
Overall, the Globe’s most utilized sources were, like the Post, the government representative and 
the NGO, found in 45.7% and 28.6% of articles respectively. This was followed by non-sourced 
articles at 9.5%, academic sources at 4.3% and, most noteworthy, police sources in 11.9% of 
G20-related articles. Interestingly, all police sources were cited within the 13.3% of articles that 
related to protests. Moreover, ‘civilian’ was utilized as a credible source in 33.3% of those 13.3% 
of articles. This inclusion of a noteworthy amount of articles under the “security/protests” frame 
should not been seen outside the logic of the paper’s ideological bias; rather, it appears that the 
further centre or left-of-centre a paper leans, the greater chance of it incorporating articles that 
highlight the issues raised by the June 2010 summits held in Ontario, in particular questions 
surrounding civil liberties and legislative action taken by various levels of government. This is 
most concretely solidified with The Toronto Star’s inclusion of articles that fall under this frame. 
 
Within the totality of G20 Star articles, the source most utilized was government representative, 
which was evident in 69.8% of articles. This was followed by NGO at 23.3%, non-sourced 
articles at 20.9%, with celebrity activist (7%), academic (4.7%) and police (4.7%) all under 10%. 
There is, however, a large contrast between sources used overall versus sources used for the 
31.9% of articles under the “security/protests” lens. Of this 31.9%, the second most significant 
source used after government representative was ‘civilian’, seen in 26.7% of the articles. 
Moreover, all sourcing of the police was found within this 31.9% of all Star articles. While there 
is evidence of civilians being sourced in both the Globe and Post articles referencing 
“security/protests” issues, it is pertinent to note the Star’s significant trust in civilians as reliable 
sources due to its heightened number of “security/protests” article coverage in comparison to the 
two other papers, and the link this has to its ideological bias. 

Country Prevalence 
In terms of predominance of country coverage, while Canada remained the most prevalent 
country cited in the Post’s G20 articles — 63.6% coverage — the United States and China were 



G8 Research Group’s Analysis of G8 Media Coverage at the 2010 G20 Seoul Summit, ©2011 
Page 17 

represented strongly, with 54.5% and 36.4% coverage respectively. No other country’s coverage 
reached above a 10% mark: other member countries mentioned included Japan and Germany, 
who were dominant in 9.1% of articles, and the UK, Brazil and Indonesia in a mere 3%. This is 
reflective of the main issue found within the world economy itself, that of the so-called “currency 
wars,” which has been symbolized in Canadian media as a struggle between Chinese and 
American currency valuations. Yet, while the Post was very inclined to highlight issues presented 
by other G20 member nations, its concurrently strong predominance of Canada within its G20 
articles is representative of its desire to analyze this nation’s place within the international 
system, thus enabling the paper’s success in a national audience. 
 
The Globe’s main objective in its G20 reporting is undoubtedly to present coverage through the 
world economy lens, and this fact is compounded by which member countries it portrayed most 
prominently in its coverage. Interestingly, the Globe is the only newspaper of the three to show a 
country other than Canada as the most referenced member country in their reporting. Rather, the 
United States was prevalent in 57.8% of articles with Canada at 33.3%, followed closely behind 
by China at 31.1%. Other member countries that were referenced in the Globe’s G20-related 
articles were Japan and South Korea at 6.7%, the United Kingdom at 4.4% and Australia at 2.2% 
inclusion. Again, the elevated numbers of Chinese and American inclusion are reflective of the 
world economy’s pertinent currency war crisis, but the lack of Canadian prominence is a curious 
factor. It appears that while the Post focused on Canada’s place within the G20 and thus the 
geopolitical sphere, the Globe’s main desire — driven by its centralist ideology — was to outline 
the G20’s impact on the international system from an objective stance that did not judge the 
G20’s movements based on the impact it would have in the domestic theatre. But, what the Globe 
is ideologically able to do is include articles that are directly in relation to Canada — the 13.3% 
that fell under the “security/protests” frame — in an effort to somewhat counter-balance the lower 
level of Canadian inclusion that was more prevalent in the other two papers. In a similar sense, 
the Post’s right-wing, big-business focus restrains it from the inclusion of significant numbers of 
articles that fall under the “security/protests” lens, thus narrating its demonstration of the world 
economy agenda issue in relation to its impact on domestic affairs. 
 
In the Star An overwhelming 73.3% of articles mentioned Canada as a prominent member 
country; 28.9% mentioned the US, 17.8% reflected China, and 8.9% referenced South Korea, 
whereas Japan(2.2%), the UK (2.2%), and India (2.2%) were all under the 5% range. This finding 
is also reflective of another key assertion which can be derived from the Star’s reporting of the 
G20: while the majority of reporting reflected pre-eminence of the world economy, Star 
consumers also demanded a product which was further in line with their left-of-centre ideological 
leanings. Of those 31.9% of articles which fell under the “security/protests” category, 80% made 
no mention of the impending G20 summit in Seoul; rather, they dealt with the ongoing 
ramifications of Canada’s hosting of the G8 and G20 summits in June 2010 and the questions 
raised concerning civilian democratic rights which proceeded the event. Also, 93.3% of these 
articles mentioned protestors, none of which were classed into a negative category. This is further 
compounded by the 40% of “security/protest” articles which were considered editorial/op-ed 
pieces, a stark distinction from the Globe who had only 16.7% fall under this category for their 
“security/protest” articles. 



G8 Research Group’s Analysis of G8 Media Coverage at the 2010 G20 Seoul Summit, ©2011 
Page 18 

Japan 
Analysts: Takuma Yoshida and Isabella Price 
Lead Analyst: Samya Kullab 

Newspapers and Political Orientation 
The two major Japanese newspapers we will take into account in this analysis are the Yomiuri and 
Mainichi Shimbuns. Yomiuri Shimbun circulates by far the largest number of issues in the nation, 
averaging over ten million copies daily in the first half of 20109. Mainichi Shimbun enjoys the 
third highest amount of readers, averaging approximately 3.5 million issues daily circulated in the 
same time frame.10 Although the gap between the numbers of copies issued by the two 
newspapers is substantial, it is interesting to note that approximately 52% of articles published 
concerning the G20 conference in Seoul were that of Mainichi Shimbun, and 47% Yomiuri 
Shimbun. This is due to the ideological orientation of the two newspapers, as the Mainichi is 
known to be a relatively liberal paper, while the Yomiuri is considered to be a conservative one. 
The Asahi newspaper had no mention of the Summit, possibly because much of its international 
news is provided by the International Herald Tribune. 

Sourcing Trends 
With respect to sources cited within the articles, government representatives were by far the 
source considered most credible for both the Yomiuri and Mainichi Shimbuns. 89.8% of the 
Yomiuri and 93% of the Mainichi Shimbun articles were published with government 
representatives as their central source. NGO personnel and academics followed with 7.4% and 
5.6% of the total ratio. Celebrity activists and police were not cited at all, which may be because 
both newspapers were more concerned with the actual contents and negotiations brought up at the 
conference rather than its security. The influence of the Kisha Club, a unique system of 
organizing interviews and conferences in the Japanese media, and its history may be one reason 
why the government representatives are thought to be more legitimate than other sources. In the 
past, individual journalists were assigned to a specific politician to extract real-time information. 

Country Prevalence 
The countries most prominently mentioned in the articles of both the Yomiuri and Mainichi 
Shimbuns were the United States and China. As a matter of fact, the United States was mentioned 
in just over half of the articles coded, followed by China. These numbers exceed far beyond that 
of Japan’s. This data testifies the importance of the debate which occurred at the G20 conference 
regarding currency rates and world trade. The United States was arguing for a universal guideline 
suggesting limits for current account surpluses and deficits. However, developing nations led by 
China opposed this suggestion arguing that a guideline with such limitation will merely increase 
the inequality of global economic growth. Other nations and institutions mentioned prominently 
in the two major newspapers of Japan include South Korea (16.2%), the host country of the 
conference, and the European Union (4.3%), which was one of the few institutions the Japanese 
finance minister Yoshihiko Noda was able to hold an actual business negotiation with. There is a 
tendency in both newspapers to exclude Western European nations such as the United Kingdom, 
France, and Germany with the exception of Russia. 

                                                        
9 数字で見る読売新聞. July 2010, 読売新聞へようこそ, Jan. 30, 2011 
<http://info.yomiuri.co.jp/company/data.html> 
10 全国の配布エリアと販売部数. Jan. 2010, Mainichi Shimbun Advertising Division Cyber Space, Jan. 
30, 2011 <http://macs.mainichi.co.jp/now/section-b/01.html> 



G8 Research Group’s Analysis of G8 Media Coverage at the 2010 G20 Seoul Summit, ©2011 
Page 19 

Prominent Agenda Issue 
It is no surprise that the most prominent agenda issue taken up in both the Yomiuri and Mainichi 
Shimbuns was the world economy. 82.1% of the articles in both newspapers concerned the world 
economy or at least mentioned some aspect of it. Agenda issues such as regional security and 
non-proliferation followed with 20.5% and 7.1%. However, it is noteworthy to point out that 
while the Mainichi Shimbun contained articles about other issues including climate change, 
terrorism, and intellectual property, the Yomiuri Shimbun only published those concerning with 
the world economy and the Japanese national security in general. Although Mainichi Shimbun 
published more articles concerning the G20 Summit, Yomiuri Shimbun prevailed in the number of 
articles addressing topics of regional security and non-proliferation. This may also be an instance 
resulting from the differing ideological orientation of the two newspapers. 
 
The issues covered by the Yomiuri and Mainichi newspapers between November 1 and 15, 2010, 
were the world economy and regional security. They attributed the greatest significance to these 
two issues in the past year or so, possibly because Japan derives international influence from its 
economic power, power currently being threatened by China’s growing economy and global 
influence. Regional stability was more frequently discussed than it has been in the past year. 
These discussions were concerned either over growing Chinese influence, or over the proximity 
of the G20 Summit to North Korea, which poses a military threat to both South Korea and Japan. 
 
Concern over the growing influence of the regional competitor China, in particular, was manifest 
in numerous articles discussing Hu Jin Tao’s deliberate absence from the Summit and what effect 
it would have on the proceedings. 



G8 Research Group’s Analysis of G8 Media Coverage at the 2010 G20 Seoul Summit, ©2011 
Page 20 

Russia 
Analyst: Mikhail Iakouchev 
Lead Analyst: Brittany Trumper 

Newspaper and Political Orientation 
The Russian print media presents a unique case for analysis as there were a significantly lower 
number of articles mentioning the G20 than other countries. We had to expand our study to 
include other popular newspapers with widespread circulation in order to create a substantial 
statistical pool. The initial newspapers were: Rossiyskaya Gazeta (RG), Daily Vedomosti (DV), 
and Nezavisimaya Gazeta (NG). In the period of analysis, RG featured only 5 articles mentioning 
the 2010 G20 Seoul Summit, DV had 4, and NG had only 2 articles. In order to explain this it 
may be important to consider the degree to which the Russian government influences the press. It 
is well known that the state controls a variety of media outlets in Russia, censoring content and 
ideas. The Russian press is often forced to comply with state restrictions, and in effect, has 
resulted in the devaluation of national news mediums as a source of information.11 
 
Rossiyskaya Gazeta is in fact a state-run newspaper, used to publish official documents and 
statements of the various government organs. The newspaper can even be responsible for 
promulgating new law at times. This is significant consideration, given that the circulation is 
220,000, and the average national readership is approximately 1.3 million.12 Daily Vedomosti is 
an independent daily business newspaper published as a joint venture with the Dow Jones, 
Financial Times, and Sanoma Magazines.13 The circulation is 80,000 copies weekly, and caters to 
middle and top management of key Russian industries, as well as the real estate and banking 
sectors. Nezavisimaya Gazeta is another daily newspaper is Russia, and is one of the most 
popular nation-wide. It “covers all aspects of social, political and cultural life”.14 

Prominent Agenda Issues 
The most widely covered issue was, unsurprisingly, matters related to the world economy, which 
featured in 16 out of 17 articles. Other issues mentioned include African development, regional 
security, and non-proliferation. The dominance of world economic issues may also explain why 
the US was mentioned the most, in 82.4% of articles, and China was mentioned the second most, 
in 52.9%, as they are presently at the center of global currency negotiations. The majority of 
sources in the articles were government representatives, used in 58.8% of articles, but there were 
also NGOs mentioned in 29.4% of articles, a surprising finding given the limited forum for civil 
society actors in Russia. The majority (94.1%) of articles focused on issues of the world 
economy. RG mentioned global economic issues in all 5 articles on the G20, but also referenced 
regional security and non-proliferation in 20% of the articles. Of the 2 articles in NG, one made 
reference to the world economy, and another contained no direct reference to any agenda issues. 
In the 4 articles in DV, the only issues discussed were those of an economic nature as well. The 7 
                                                        
11 Elder, Miriam. “Russian journalists find a bit of freedom online.” Global Post, 20 November 2010. Web. 
23 December 2010. <http://www.globalpost.com/dispatch/russia/101119/russian-press-freedom-internet>. 
12 Rossiyskaya Gazeta. “Russia: Beyond the headlines.” Rossiyskaya Gazeta, (no date). Web. 23 December 
2010. <http://rbth.ru/files/RBTH_for_SMI_eng.pdf> 
13 Daily Vedomosti. “Vedomosti: The Russian Business Daily”. Daily Vedomosti, (no date). Web. 23 
December 2010 <http://www.vedomosti.ru/eng/Vedomosti_-_The_Russian_business_daily.pdf> 
14 Miller, Steven E. “The Noose Tightens: The US and Iraq after the Blix Report.” Harvard — Belfer 
Center for Science and International Affairs. John F. Kennedy School of Government, Harvard University, 
28 January 2003. Web. 23 December 2010. 
<http://belfercenter.ksg.harvard.edu/publication/893/noose_tightens.html>. 



G8 Research Group’s Analysis of G8 Media Coverage at the 2010 G20 Seoul Summit, ©2011 
Page 21 

articles that mention Russia discuss how the country can benefit from the stabilization of the 
global economy. They are generally Russo-centric in nature, and as such, stress the need for 
domestic economic growth. The dominant aspects of the economy discussed were global 
economic stabilization, foreign exchange disputes, and trade imbalances. 
 
It is interesting to note that the newspaper with the most G20 mentions is the state-run 
Rossiyskaya Gazeta. This newspaper promotes the government’s position on international affairs, 
and thus can not be considered a bipartisan perspective on the politics of the G20. 

Sourcing Trends 
According to our data, government representatives were sourced most often. 4 articles in fact 
directly reference President Dmitri Medvedev. Government officials were referenced most 
frequently in the Russian newspapers, with RG showing the highest rate at 60% of articles. RG 
also drew upon the expertise of NGOs in 40% of their articles. DV used government 
representatives 50% of the time, and NGOs 25%. In 3 of the articles overall, no sources were 
used. 

Country Prevalence 
The US was by far the most featured country, appearing in 14 articles. China was mentioned with 
the second highest frequency, appearing in 9 articles, and Russia had the third highest mention, in 
7 articles. Of the lesser mentioned countries, the EU, Japan, and South Korea had a higher rate of 
appearance, at 4, 3 and 3 articles respectively. Other countries to receive a brief mention were 
Germany, Brazil, and Turkey. The member countries to receive no mention include Argentina, 
Australia, Canada, France, India, Indonesia, Italy, Mexico, Saudi Arabia, South Africa, and the 
UK. 



G8 Research Group’s Analysis of G8 Media Coverage at the 2010 G20 Seoul Summit, ©2011 
Page 22 

Germany 
Analyst: Khilola Zakhidova 
Lead Analyst: Brittany Trumper 

General Findings 
The general findings have also given insight into who might be the central actors at this G20 
Summit, based on which countries have the most media coverage. Across the board, Germany 
was the most referenced country, appearing in 32 out of 41 articles total. The USA and China 
were also sourced frequently, referenced in 31 and 22 articles respectively. In all three 
newspapers, government representatives are the major source of information, appearing in over 
60% of the articles. Only FAZ and SZ featured an academic as a source in their articles, and the 
frequency was only 6.7% and 10% respectively. In terms of tone, the study found that for the 
majority of articles there was no clear rating of the G20 Summit itself. 75.6% of articles 
maintained a neutral tone, which 14.6% were most positively framed, and 7.3% were negative. 

Newspapers and Political Orientation 
This report aims to track media coverage of the G20 Seoul Summit in November 2010 in the 
three most widely circulated German newspapers: Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ), 
Suddeutsche Zeitun (SZ), and Die Welt. FAZ took the lead by covering the summit in 16 articles 
within the particular window, and SZ and Die Welt both featured the G20 in 12 articles. Based on 
a statistical analysis, the report has been able to get a picture of what/who is being represented in 
the media, and what is (or is not) considered newsworthy. As a result, these findings serve as a 
launching point for identifying what issues are considered most prominent, and perhaps, which 
issues are not on the policy agenda. For example, in each of the newspapers more than 80 percent 
of the articles focused on the world economy as the dominant agenda issue for the Seoul Summit. 
By contrast, issues of aid and development, expansion and outreach, terrorism, and climate 
change ranked very low in terms of coverage, with food security and intellectual property issues 
not appearing at all. 
 
FAZ, SZ, and Die Welt are all daily newspapers distributed on a national scale throughout 
Germany. FAZ is of a classical liberal political orientation; SZ is progressive/liberal; 15 and Die 
Welt takes on a liberal cosmopolitan viewpoint with regards to editing, but is generally 
considered conservative amongst readers. The circulation of FAZ is approximately 366,844, and 
it maintains the highest number of foreign correspondents for a European newspaper. Though 
FAZ is a liberal paper from an official standpoint, it has been known to have conservative and 
centre-right leanings at times. The newspaper’s mantra is to provoke readers thinking, and they 
aim to uphold their integrity through ‘truthful’ reporting. SZ is the largest German national 
newspaper with 442,000 in circulation reaching over 1.1 million readers daily. It has 40 foreign 
correspondents, and publishes the New York Times International Weekly, featuring 8 pages of 
English articles from the New York Times. Die Welt has a circulation of 209,000, and is owned 
by Axel Springer AG, one of the largest multimedia companies in Europe. 

Sourcing Trends 
With respect to sourcing, government officials were deemed to be the most credible. Overall, 
government representatives were featured in 28, or 73.7% of articles. In FAZ, they were sourced 
in 66.7% of articles, accompanied by a small percentage of academic references (6.7%). 

                                                        
15 Schafraad, Pytrik, Scheepers, Peer, and Wester, Fred. “Dealing with the ‘devil of the past’: Attention to 
the far right in the German press (1987-2004)”. Publizistik 53 (2008): 366. Print. 



G8 Research Group’s Analysis of G8 Media Coverage at the 2010 G20 Seoul Summit, ©2011 
Page 23 

Politicians and other officials were sourced in 90% of SZ articles, and in 75% of Die Welt 
articles. 12 of the 41 total articles contained no references. 

Country Prevalence 
Outside of Germany, the findings show that the most prominently featured countries were China 
and the United States. While some articles did mention the host of the G20 member countries, the 
frequency was below 50%. The most mentioned countries were: Germany, in 78% of articles, the 
US, in 75.6%, and China, in 53.7%. The other country that had a relatively significant showing 
was South Korea, with a mention in 43.9% of articles. Other countries to receive a mention were: 
France (22%), Japan (19.5%), UK (9.8%), Italy (9.8%), and Russia (9.8%). The EU was 
mentioned in 7 articles overall. These statistics leave out mention of the following G20 members: 
Argentina, Australia, Brazil, Canada, India, Indonesia, Mexico, Saudi Arabia, South Africa, and 
Turkey. 

Prominent Agenda Issues 
The statistics on which countries were represented most heavily begs the question of what the 
major issues are at the 2010 Seoul Summit. The dominant subject of the articles was the world 
economy, featured in 35 of 41 articles. In FAZ, 13 articles focused on global economic issues, 
with 1 article each on outreach and expansions, and African development. 3 articles in the 
newspaper referenced no issues. In SZ, all 12 articles referenced the international economy, and 1 
incorporated issues of climate change. Die Welt had by far the broadest range of issues covered. 
83.3% focused on the world economy, but 25% also referenced regional security and outreach 
and expansion. Approximately 8% of the articles mentioned African development, non-
proliferation, and terrorism. 
 
With respect to the world economy, a number of specific concerns surfaced frequently: suggested 
regulation of the banking industry, international currency wars, export restrictions, and trade 
imbalances. These issues relate particularly to both China and the US, which explains their high 
rate of mention in the articles overall. German newspapers highlighted the lack of consensus 
between China, the US, Germany, and the EU on banking and foreign exchange regulation 
reform, and expressed a negative sentiment towards US demands on Germany to establish a trade 
quota, and thereby sink its exports. They also supported the view that Washington had little 
means of pressuring Beijing to cooperate on international monetary policy reform. 
 
The German press also seemed to be more concerned with domestic affairs, than global ones. The 
newspapers made continuous reference to domestic German politics, and in particular, to the 
scandal surrounding current Finance Minister and his Press Secretary, and Angela Merkel’s 
reaction. The focus on domestic issues in their relation to the G20 is an interesting point of 
analysis. This may be the result of difficult economic times in Germany, where the 
unemployment rate is 7.5% and GDP is growth is -4.75%, and so a particular reluctance to cede 
any economic strength. In light of German (and more general EU) economic woes, some articles 
mocked President Sarkozy’s new 176 million Euro Airbus 330, arguing it to be an ‘insult’ during 
this period of financial instability. Die Welt was the most outspoken supporter of Angel Merkel, 
and praised her tough stance on currency and export levels despite the intense pressure from 
President Obama and President Hu Jintao. 


